سابقه طرح مبارک انصار الحجة به یک دهه قبل برمی گردد؛ طرحی که ابتداءا به منظور ارائه نیمی از دروس سال تحصیلی در تابستان بدون افت کمی ساعات کلاس و کیفی دروس با هدف کلی کاهش سال های تحصیلی طلاب بزرگوار حوزه علمیه طبق منویات مقام معظم رهبری شکل گرفت. رشد و بلوغ این طرح در طول یک دهه به آنجا رسید که هدف از موارد مذکوره به ساختن یک طرز تفکر و پایه ریزی یک سبک جدید آموزشی و همچنین فرهنگ سازی یک فرهنگ متمدن و مترقی که اصالتی حوزوی دارد، تغییر یافت.
آموزه های مراجع معظم تقلید و زعمای حوزه علمیه در این سال ها، شعارهایی ویژه برای هر دوره طرح به بار آورد که به بالندگی این نوع " اعتکاف علمی" کمک شایانی کرده و این طرح را از طرحی صرفا آموزشی به طرحی فرهنگی آموزشی بدل کرده است.
از ویژگی های این طرح می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
· گذراندن بیش از نیمی از سال تحصیلی در مدت 45 روز با حضور در 160 ساعت کلاس برای هر درس اصلی و 60 ساعت کلاس برای هر درس جنبی.
· آشنایی با اساتید برجسته حوزه علمیه و امکان مشاوره با ایشان که برای طلاب شهرستان ها فرصت بسیار مغتنمی است.
· حضور شبانه روزی مشاورین درسی و تهذیبی در محل طرح و بهره مندی طلاب از 1080 ساعت همراهی با اساتید در 45 روز.
· استفاده از اساتید بنام پژوهش به جهت ارائه دوره های پژوهش محور در طول دوره که تاکید اساتید دوره خارج انصارالحجة بوده است.
· برگزاری درس خارج به صورت پژوهش محور در طی 90 ساعت اصول و 90 ساعت فقه و با برنامه تقریر نویسی اامی و نظارت ویژه استاد محترم.
· برگزاری دوره های تهذیبی و فرهنگی به جهت ارتقای سطح فرهنگ طلبگی.
· برگزاری دوره های متنوع در طول طرح همچون دوره: کلامی فرق و مذاهب شیعه، تهذیبی سنن النبی، آموزشی مبادی اجتهاد، آموزشی شیوه تحصیل سطح و خارج و .
· استفاده از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم و حضور ایشان به صورت دوره ای در طول طرح.
· استفاده از خطبای مشهور کشور در مناسبت های ملی و مذهبی
· برگزاری طرح های محفل انس با حضور قراء بین المللی قرآن کریم
و .
مسیر رشد این طرح از شهرستان های جیرفت کرمان، شاهرود سمنان، بسطام سمنان، مشکین شهر اردبیل، فارسان شهر کرد، مشهد مقدس و کرمانشاه گذر کرده است. و اساتید درس خارج و سطوح عالی قم همچون حضرات آیات فقیه یزدی، ابراهیمی فر، ساویز کاشانی، بیگدلی و حجج الاسلام صادقی مازندرانی، عبدی، صرفی، عباسی، هرسینی، ضیاالدینی، اکرمی، ربانی، موحدی، بارگاهی، نصیری و . همچنین اساتید بزرگوار شهرستان ها که غالبا دانش آموخته موسسات و مراکز فقهی و اصولی مطرح قم بوده اند عمده ترین نقش را در این سیر داشته اند.
درباره این سایت